Wały Chrobrego
Wały Chrobrego (niem. Hakenterrasse = Taras Hakena) –
taras widokowy o długości ok. 500 m w Szczecinie na skarpie wzdłuż Odry.
Słynne założenie urbanistyczno-architektoniczne współtworzące, wraz z
Gmachem Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie, Zamkiem Książąt Pomorskich i
katedrą pw. św. Jakuba, nadodrzańską sylwetę miasta, widoczną z głównych
tras dojazdowych od wschodu biegnących przez mosty i wiadukty.
Zaprojektowane i wzniesione według koncepcji Wilhelma Meyera-Schwartau w
latach 1902-1921 z inicjatywy nadburmistrza Hermanna Hakena, na cześć
którego został taras pierwotnie nazwany.
W 1873 rozpoczęło się wyburzanie XVIII-wiecznych fortyfikacji Szczecina.
Pierwsza koncepcja zabudowy terenów likwidowanego Fortu Leopold na wyniosłym
brzegu Odry powstała w 1876. Od 1878 do 1907 urząd nadburmistrza Szczecina
sprawował Hermann Haken. Dzięki jego wielkiemu zaangażowaniu kolejną
koncepcję opracowano w 1894, a w 1901 podjęto decyzję o realizacji. W latach
1902-1907 uformowano, na wysokości 19,3 m n.p.m. (19 m nad poziomem Odry
Zachodniej), taras widokowy według projektu urbanistycznego Wilhelma
Meyera-Schwartau. Na szczycie nasypów ziemnych wzdłuż Odry powstała
wysadzana drzewami aleja spacerowa, zakończona na krańcach półokrągłymi
placykami. Tuż pod nimi znajdują się dwie symetryczne drogi zjazdowe
biegnące w dół wzdłuż ziemnych skarp, ku środkowi założenia. Na osi
poprzecznej promenady zbudowano nieco niższy półokrągły taras centralny,
wsparty rustykowanym murem oporowym, flankowany dwoma mniejszymi tarasami,
nad którymi wznoszą się pawilony widokowe, w kształcie owalnych kopuł
wspartych na jońskich kolumnach. Pośrodku tarasu centralnego postawiono
kamienną rzeźbę przedstawiającą walkę człowieka z centaurem dłuta Ludwiga
Manzla. Na osi, w murze oporowym wydrążono półkolistą niszę, ujętą w dwa
ryzality po bokach, z niszami na posągi. U ich podnóża umieszczono
półkonchowe baseniki. Kompozycja ta stanowi tło dla rozległej fontanny. W
koronie muru, pod kamienną balustradą znajdują się herby miast pomorskich.
Przed fontanną zbudowano dwie wieże oświetleniowe stylizowane na latarnie
morskie. Kompleks tarasów połączono z nabrzeżem Odry dwoma biegami schodów
biegnących po łukach wzdłuż muru oporowego centralnego tarasu. W latach
1906-1912 w północnej części tarasu zbudowano według projektu Paula Kieschke
kompleks architektoniczny dla ówczesnej rejencji szczecińskiej, w którym
obecnie ma swoją siedzibę Urząd Wojewódzki. W centrum rozpoczęto budowę
gmachu Muzeum Miejskiego według projektu Wilhelma Meyera-Schwartau – obecnie
Muzeum Narodowe w Szczecinie. Zbudowano skrzydło od strony od strony Odry i
elewacje boczne. Budowę przerwano w 1913 – planowanego skrzydła od strony
miasta nigdy nie wzniesiono. Dalej na południe od muzeum zbudowano dwa
gmachy: w latach 1902-1905 Zakład Ubezpieczeń Społecznych projektowany przez
Emila Drewsa oraz Naczelna Dyrekcję Ceł zaczętą przez K. Hinckledeyna,
zakończoną w latach 1918-1921 przez Osterwolda. Planowano na skraju nigdy
nie zbudowaną wieżę. Dzisiaj obydwa połączone gmachy są siedzibą Akademii
Morskiej. Za muzeum rozciąga się w kierunku miasta regularny, prostokątny
plac, z kompleksem tarasów wyrównujących różnicę między placem a wyżej
położonym terenem miasta. Na ich szczycie znajduje się Park im. Stefana
Żeromskiego o nieregularnym planie. W centrum tarasu znajdował się
pierwotnie pomnik cesarza Fryderyka III. Obecnie wznosi się tam betonowy
pomnik Adama Mickiewicza dłuta Sławomira Lewińskiego, odsłonięty w 1960.
Hakenterrasse przetrwało działania wojenne bez większych uszkodzeń.
Powojenne ingerencje dotyczyły przede wszystkim wnętrz budynków. Część
gmachu Muzeum adaptowano na potrzeby Teatru Współczesnego, zmieniono
zwieńczenia wieży i zlikwidowano narożne pawiloniki na dachu. W niszach po
obu stronach fontanny postawiono figury Jana z Kolna i Wyszaka. Nazwy miast
zachodniopomorskich zamieniono na polskie. Od zachodniej strony Akademii
Morskiej dobudowano basen i salę gimnastyczną. W podziemia północnego
pawilonu i przylegającą skarpę wbudowano restaurację Chrobry. Na na krańcach
promenady mieszczą się drewniane budynki restauracji Columbus i Colorado. Po
1989 oczyszczono zszarzałe elewacje tarasów, latarń i Gmachu Głównego Muzeum
Narodowego w Szczecinie oraz Urzędu Wojewódzkiego oraz częściowo
zrekonstruowano dawne malatury hallów w obydwu budynkach. Odrestaurowano też
w murze oporowym tarasu tablicę dedykacyjną ku czci Hermanna Hakena. Całe
założenie jest jednym z najciekawszych i najbardziej monumentalnych
kompleksów urbanistyczno-architektonicznych z początku XX w. w tej części
Europy. W centrum znajduje się symetryczna osiowa kompozycja łącząca taras
centralny, gmach Muzeum i plac miejski. Budynki po bokach Muzeum mają już
mniej regularne rzuty. Ich historyzujące neorenesansowe elewacje,
nawiązujące do renesansu niderlandzkiego, z czerwonej cegły i bielą
kamiennych obramień otworów, kontrastują z wczesnomodernistycznym budynkiem
Muzeum, i murem oporowym tarasu, wyłożonych piaskowcem. Najbardziej na
południe wysunięty budynek dawnego Zakładu Ubezpieczeń zbudowano w stylu
neobarokowym. Od strony miasta kompozycję zamyka swobodnie zakomponowany
park. Dawne Hakenterasse zostały więc zaprojektowane jako kompleks
różnorodny stylowo łączący nowoczesność z tradycją. Symetryczny rygor
centrum jest stopniowo łagodzony przez flankującą zabudowę i park o coraz
bardziej rozluźnionej kompozycji, płynnie łączącej centralne założenie
osiowe z typową zabudową miejską. Zespół tarasów widokowych Wały Chrobrego
znajduje się w rejestrze zabytków nieruchomych pod nr rej. A-1326 z
18.12.1996 r.